Mit is lehet fejleszteni a pályázati pénzekből? Kérem szépen máris idézem: vállalati folyamatmenedzsmentet és e-kereskedelmet, 1 és 10 millió Ft közötti nagyságrendben, 50%-os vissza nem térítendő támogatás formájában. Részletesebben álljon itt egy fent említett levelek egyikéből vett lista (ha már csak úgy beszpemmelték a postaládámba, remélem a szerzői jogaikhoz sem ragaszkodnak túlságosan
- Vállalati CRM, értékesítés terület
- Gyártási terület
- Humán erőforrás menedzsment és bérszámfejtés
- Kontrolling és döntéstámogatás
- Beszerzési, logisztikai terület
- Táv- és csoportmunka támogatás
- Pénzügyi, számviteli terület
- Internetes megjelenés (Vállalati portál)
- Internetes értékesítés (Vállalati webáruház)
Egy része multi-kulti rövidités, megint más része meg konkrétan annyira le van egyszerűsítve egy MIKROvállalkozásban a multihoz képest, hogy röhejesnek hangzik :„humán erőforrás menedzsment” „döntéstámogatás" „vállalati portál”. Még ha a legnagyobb MIKROvállalkozást is nézzük, mire lehet elkölteni több millió forintot humán erőforrás folyamatmenedzsmentre? Mert még ha oktatásról lenne szó ...
De nem! Számítástechnikai eszközökről és szoftverekről van szó! Vagyis csupa halott dologról! Nem hoz közvetlenül, vagy rövid távon pénzt. A magyar MIKRO vállalkozásnak nem számítástechnikai eszközökbe és szoftverekbe betonozott pénzre van szüksége, hanem bevételre, ahhoz hogy túlélje ezt a mostani helyzetet.
És mit akarnak rásózni? Például „portált” és webáruházat. (Megjegyzés: A „portál” már eleve vicces, mert általában egy origo.hu-t, vagy index.hu-t szokás portálnak nevezni, de minimum olyasmit, amit egy adott téma teljes körbejárására találtak ki és nem arra, hogy egy adott cégről elérhető információkat mutasson be. Azt HONLAP-nak hívják.
Ráveszik szerencsétlent, hogy fejlesztessen több százezer, esetleg millió forintért honlapot és webáruházat. (Megint megjegyzés: Egyébként nem kell az e-kereskedelembe úgy „belelépni”, hogy azonnal százezreket, meg milliókat költök a webáruházra. Van más megoldás is.)
Beleírják a levélbe, hogy jelenleg kétévente megduplázódik az Internetes kereskedelemben elköltött pénz. (Megint megjegyzés: Ez a pénz áthelyeződik a „fizikai” boltokból az e-boltokba, tehát nem abszolút növekmény, mivel a teljes kiskereskedelmi forgalom 3 éve folyamatosan csökken! Éppen a napokban minősítették az érintett érdekvédelmi szervezetek a kiskereskedelem fekete évének 2009-et.)
Azt nem írják bele a levélbe, hogy EZ MÉG NEM ELÉG! Amint leszórt az Internet egyik elrejtett, pókhálós zugába egy webáruházat, a következők történhetnek fejlesztendő MIKROvállalkozásunkkal:
- Nincs több pénze és nincs fogalma az Internet marketingről: azonnali HALÁL, de legalább a webáruház készítője jól járt. Lehet, hogy ő is MIKROvállalkozás, tehát ha úgy vesszük a pályázat elérte a célját és ott valahol legfelül elégedetten hátradőlhetnek egy páran.
- Nincs több pénze, de van valami fogalma az Internet marketingről és megcsinálja és megtanulja maga, amit kell, annak érdekben, hogy vevői is legyenek. Ekkor évekig fog keményen dolgozni és talán-talán sikeres lesz, de jó nagy esélye van tönkremenni.
- Van még egy kis pénze és fogalma is az Internet marketingről: Ekkor lehetősége van megfelezni az üzlet beindulásának idejét az előző esethez képest, de ekkor sem szabad hónapokban gondolkodnia és ekkor is nagyon keményen fog dolgozni, és ekkor is jó esélye van tönkremenni.
- Van egy kis pénze, de fogalma sincs az Internet marketingről: Magukat tanácsadónak álcázott cégek jól leveszik (90 % tanácsadói díj, 10 % reklámköltség) és ott lesz, ahol a part szakad.
- Sok pénze van de nem ért hozzá: előbb utóbb valami bejöhet neki, mert még a lenyúlás után valóban reklámra költött 10 % is elég hozzá, hogy elég látogatottá tegye a webáruházát és ha jó bizniszben van, meg tényleg jól megcsinálták a szoftvert, akkor még a konverziós rátája is OK lesz.
- Sok pénze van és ért is hozzá: Igen, ebben az esetben rövid idő alatt is sikeres lehet.
Nem tudom, hogy a magyar MIKROvállalkozások hány százaléka esik az egyik, vagy a másik kategóriába, de vannak tippjeim. Ha valaki tényleg úgy akarna pénzt adni a MIKROvállalkozások fejlesztésére, hogy annak valódi haszna is legyen, az például támogatná a tulajdonosok és alkalmazottak oktatását pl. a keresőmotorok működéséről, a Google Adwords rejtelmeiről, az Internetes vásárlás attitűdjeiről, a konverziós ráta növelésének módjáról. (Megint megjegyzés: Persze ez az oktatással foglalkozó MIKROvállalkozásoknak is jót tesz majd, lehet eköré is csókos cégeket szervezni, mint az OKJ köré. Ezt azért írom ide, hátha valaki odafenn kedvet kap.)
És amikor mondjuk megtanította mindezt a MIKROvállalkozásoknak, akkor adna nekik MIKROpénzt is, hogy alkalmazhassák a tudásukat. És akkor nem számítógépben és szoftverben állna a pénz (Megint megjegyzés: a számítógép- és szoftvergyártók örömére), hanem tudásban és vevőszerzésben testesülne meg.
Ekkor a magyar MIKROvállalkozás nem csak MIKROszkóp alatt lenne látható, hanem az Interneten is kilóghatna itt-ott a bankok, biztosítók, mobil- és Internetszolgáltatók, autógyárak, gyógyszer gyártók, sörgyárak stb. alfele alól, mielőtt végleg agyonnyomják!